Kesäloma
on takana ja olemme jälleen täällä Etiopian talvessa (amharaksi ”kramt”).
Useita rankkoja sadekuuroja on jo saatu kokea sekä yksi kunnon tulva, joka
ulottui asuintalomme seinään asti. Suomessa vietetystä kesälomasta jäi mieleen
monenlaisia asioita. Yksi niistä oli harvinainen helle, joka hemmotteli
kesäloman viettäjiä. Hengellisellä rintamalla Suomessa oli kesän aikana esillä
muun muassa äärikarismaattisuus, joka synnytti keskustelua Helsingissä
vierailleen amerikkalaisen uskonevankelistan toiminnan johdosta. Täällä
Etiopiassakin ilmiö on tuttu. Yksi viime kesäkuussa Mekane Yesus seminaarista
teologian maisteriksi valmistunut opiskelija teki lopputyönsä Uskon sana-liikkeen
vaikutuksesta Afrikassa ja erityisesti Addis Abebassa. Liikkeen varsinaisina
kotipaikkoina Afrikassa ovat Ghana, Nigeria, Zimbabwe ja Etelä-Afrikka. Näistä
maista liikkeen vaikutus on levinnyt erityisesti joukkoviestimien, kuten
television ja kirjallisuuden, välityksellä myös Keniaan ja Etiopiaan. Etiopiassa
Uskon sana-liikkeen sanomalla on kaikupohjaa, sillä se korostaa erityisesti
ulkonaista rikkautta ja ruumiin terveyttä. Monet köyhät antavat viimeisenkin
roponsa Uskon sanan-liikkeen evankelistoille, jotka lupaavat heille
taloudellista menestystä ja terveyttä. Mainitsemani opiskelijan lopputyö on
ansiokas siinä suhteessa, että se osoittaa Uskon sana-liikkeen sanoman
epäraamatullisuuden ja sen kielteisen vaikutuksen kristittyjen elämään.
Katteettomilla lupauksillaan nämä uskon evankelistat kartuttavat vain omaa
varallisuuttaan ja tekevät sen vieläpä kaikkein köyhimpien kustannuksella.
Edellä mainitsemani etiopialainen
teologian maisteri osoitti lopputyössään kuinka Uskon sana-liikkeen teologia
perustuu väärin tulkittuun Jumalan sanaan. Itse asiassa liikkeen edustajat
vääristävät raamatun sanan oman sanomansa mukaiseksi. Esimerkkinä tästä
opiskelija otti erään Uskon sana-liikkeen perustajahahmon tekemän vääristellyn käännöksen
Psalmista 23.
USKON
SANA LIIKKEEN KÄÄNNÖS PSALMISTA 23
(Käännöksen
tekijä oli Charles Fillmore 1854-1948)
Herra
on minun pankkiirini, luottoni on hyvä.
Hän
auttaa minua tulemaan tietoiseksi kaikkialla olevasta yltäkylläisyydestä.
Hän
antaa minulle kassakaappinsa avaimen.
Hän
palauttaa uskoni Hänen rikkauksiinsa.
Hän
johdattaa minua menestyksen poluilla nimensä tähden.
Niin,
vaikka vaeltaisin velan synkässä varjossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä Sinä
olet minun kanssani; sinun hopeasi ja kultasi ovat turvanani.
Sinä
valmistat minulle ulospääsytien velkojen perijäin edestä.
Sinä
täytät lompakkoni runsaudella, minun osani on ylitsevuotavainen.
Todellakin,
hyvyys ja runsaus seuraavat minua kaikkina elämäni päivinä,
ja
minä teen bisnestä Herran nimessä iankaikkisesti.
Kyseinen opiskelija istuu maassa vasemmalla. |
Äärikarismaattisuudella ja liberaaliteologialla
näyttää olevan samanlainen pyrkimys. Ne haluavat muuttaa Jumalan Sanan
vastaamaan omia tulkintojaan siitä. Se on kuitenkin vaarallinen tie kulkea sekä
kirkolle että yksityiselle kristitylle.
Jo
Vanhan testamentin profeetta Jeremia sai Jumalalta varoittavan sanan
tällaisista julistajista: ”Minä en ole lähettänyt tuollaisia profeettoja, mutta
silti he juoksevat joka suuntaan. Minä en ole puhunut heille, mutta silti he
esiintyvät minun profeettoinani…Minä käyn näiden profeettojen kimppuun, jotka
puhuvat omiaan mutta väittävät: Tämä on Herran sana.” Jer.23:21, 31
Kerron
vielä lopuksi pienen tietoiskun Etiopian talouselämään liittyen. Ethiopian
Business Review nimisen aikakauslehden (Numero 17, syksy 2014) mukaan kymmenen Etiopian
tärkeintä vientituotetta rahallisen arvon mukaan mitattuna heinäkuun 2013 ja
huhtikuun 2014 välisenä aikana olivat seuraavat:
1. Öljysiemenet
2. Kahvi
3. Kulta
4. Khat (lievä huumausaine)
5. Viljatuotteet
6. Eläimet
7. Kukat
8. Tekstiilit ja kankaat
9. Muokattu nahka
10. Liha